Den här veckan har det hänt en hel del. Jag var på styrelsemöte för SRB-föreningen i Skara på tisdagen, inte roligt att köra när det är kolsvart och regnar! Men jag tog mig både fram och tillbaka, dit hade jag sällskap från Kristina i styrelsen som tur var 🙂

Förra veckan så anlände det en sk ”Bobman”, kombinerad skrap- och strömaskin. Vi har funderat ett tag på en sådan, skraprobot eller skrapor på spalt i den äldre lösdriftsladugården. Men tillslut blev beslutet att investera i en maskin som gjorde ”allt”. Bla ska vi då kunna spara in 3 ströningstillfällen per vecka som tar 2-3 timmar för den som utför det idag. Men även förhoppningsvis att det blir lättare att arbeta för dem i ladugården. Det är 310 liggbås som skrapas 3 ggr/dag och i den äldre lösdriftsdelen även spalten. Plus ca 90 platser åt kvigor och sinkor 1 ggr/dag. Samt att det är bäst ur juverhälsosynpunkt att strö varje dag. Per som jobbar hos oss har fått varit instruktör och snart har alla fått lära sig (jag har dock inte fått någon körlektion än!) Det var inte jättelätt i början och det kändes som att det var spån överallt, men nu börjar det att rätta till sig .

På onsdagen var hela gänget på julbord, lite trixande för att få till mellan mjölkningarna så att alla kan följa med, men kul när vi kan träffas allihopa 🙂

Personalmöte igår då vi bla diskuterade Bobman-rutiner och alla fick även redovisa hur långt de har kommit med sina uppgifter till Lean-mötet som vi har nästa vecka. De flesta var på gång-så det känns bra 🙂