Vi köper ju in en hel del tjurkalvar till vårt tjurstall. Tyvärr är det mest svartvita att få tag på i närområdet.. Tjurarna utfodras ju med fullfoder bestående av helsäd, spätt 3:e skörds ensilage och 4 kg korn/djur. Den blandningen blir ganska tuff för dom minsta, som också får lite koncentrat. En reflektion jag gjort är att just nu skiter dom svartvita mer eller mindre diarre, men dom röda har en prydlig liten blaja.
DSC_0574
Lika gamla och i samma grupp. Har det att göra med att det skiljer i foderomvandlingsförmågan? Man brukar ju säga att när svartvita mår bra av en foderblandning, blir de röda feta… De svartvita i dessa grupper ser inte särskilt välnärda ut precis. I de äldre grupperna är det ingen skillnad på bajs, men visst är de svartvita tunnare. I slutändan har dom i princip samma vikter med de sv/vita har sämre klassning.
Det om detta.
Idag kalvade en Escape-kviga. Hon är dotter till Saringe-kon som vi fick diplom för bästa avkastande SRB-ko i länet förra året. Det är den familjen som brukar kallas Bauta-Härta. Det där bauta kom från 1203 Soukolo. Denna kviga blir nog ingen bauta, utan verkar bli alldeles lagom storlek. Hon fick en dotter efter Rankin X-vik, som om vi behöver X-vik… 9:e kvigkalven på raken, sist vi fick en tjurkalv var 1½ månad sen. Och svårt att få tag på köpeskalvar också. Lyckades inte fylla stallet efter senaste slaktleveransen. Salmonellaprogrammet gör ju att vi inte får köpa från fler än 5 besättningar, inklusive vår egen (!), under ett år.
Vår gräddkanna (7,1% i fett och 4,6% i protein!) 542 Hilma (Alibi-S Adam) har drabbats av spastisk pares. Blir helt låst i sina bakben och har nu hållits i box sen i söndags. Hon kan inte gå på betongen öht. Bakbenen bara glider iväg bakåt och hon har ingen styrsel. Har haft en lindrig variant hela sitt koliv, där man sett detta när hon rest sig efter att ha leget, men det har aldrig varit något problem som nu. Har blivit behandlad med diverse mineraler och vitaminer utan nån som helst effekt. Ser tyvärr ingen annan utväg än att i morgon blir det nog tyvärr avlivning. En igen! 🙁