3:e skörden avslutades igår. SKÖNT!! Allt har gått bra, vädret har varit alldeles helt fantastiskt! 20 grader och kanonsol i flera veckor har vi nu haft. Men det verkar vara över f.r.o.m onsdag, då ett regnväder är på G. Skönt att slippa bry sig. 3:e skörden var inte nån höjdare mängdmässigt, kommer nog få lite brist till sommaren. Vi skördade ju en vecka tidigare än vad vi brukar för att inte hamna alldeles för långt in i september, eftersom alla skördar har blivit förskjutna i år
Analysen för 2:a skörden var inte lika bra som 1:a, inte helt oväntat. 10,9 MJ, 159g råprotein och 458 i NDF.
DSC_0524
Kommer nu ihåg 553 Hilma (Facet- J Valon)? Hon som fick en mastit och fläkte sig julen för 2 år sen. Som vi sen pysslade med i box resten av vintern, och som sen blev helt återställd i sitt ben. Hon kalvade 3:e gången i maj, fick en fin kviga efter Ultimo. Härom veckan fick hon en mastit, med kallbrand! Vi var tvungen att skjuta henne 🙁
Å inte nog med det: även dottern låg död i ammaboxen en morgon! 🙁 Jag kunde inte tro att det var sant! Men snart kalvar storasyster efter Tornado. Hon ser jätte fin ut!