Först nu känns det som att det har blivit höst här, lite kallare och en del regn, men fortfarande fina dagar med sol emellanåt. Vi kör en del gödsel och ska så snart det blir några dagar med uppehåll ta en fjärde skörd med ensilage på några åkrar, gräset har helt enkelt växt sig för långt för att spara det till nästa år. Men det kommer att bli rundbalar den här gången då det inte är så mycket som ska köras.

Som vanligt i början av månaden så har vi haft provmjölkning, individjuver, personalmöte och jag räknar löner och gör beläggningsplan. Ibland när man har tid så tycker jag att det är roligt att titta på lite siffror i kokontrollen, tex livstidsavkastning. En gammal tant som jag gillar, men som inte har blivit seminerad den här laktationen pga höga celler, är 1050 Julia (2232 St Hallebo x 1128 Hällvik), en åttonde kalvare som nu har mjölkat 98 126 kg ECM och en levnadsavkastning/ dag på 26,83. Så hon kommer nog att klara 100 000 strecket som jag hade hoppats på 🙂

1050 Julia

Nästa vecka har vi klövverkning så det är lite planering med scheman mm inför det också. Vi kör alla kor under 4 dagar, så det brukar rulla på bra. Men vi måste också hämta hem de sista kvigorna på bete så det blir lite extra jobb med det också.

Nu provar vi att inte tvätta fodervagnen varje vecka, om det kan vara så att vi spolar lös en del foder som inte är bra som kan orsaka mastit. Hittills har cellerna sjunkit lite, några prov på ca 160 000, så kanske, kanske kan det hjälpa…vi tvättar utsidan och skrapar rent på ett ställe där det kan vara kvar foderrester dock.