Sinkorna har nu också börjat få bal, betet är mer eller mindre slut nu.
Värmen har också flytt sin kos, 4 grader i morse. Men inte ännu så kallt så det blir frost. På dagen är ju solen jättevarm, kring +15. Det har varit väldigt blåsigt så löven faller, snart är det nog alldeles kalt i träden. Synd, dom är så vackert höstfärgade.
DSC_0904
Och 602:an kalvade redan i fredags. En vecka tidig ca. Men hon var inte så snäll med kalven, när hon hade tryckt ut den lilleplutt-pojken för 3:e gången fick han bäddas ner i egen box och mamma fick gå till roboten. Hon är ingen bra robotkossa, så långt. Sparkig med pyttesmå spenar. Måste mjölkas mauellt med båge. Snabbmjölkad dock. Det är konstigt det där: dom riktiga favorit kompisarna är alltid svårast att mjölka in. Men det brukar fort gå över, som tur är! Och trägen vinner: en av våra äldre kor 420 Hilma, 5:e kalvare efter Huseby, mjölkades med båge i 6 månader som kviga! Avbytaren vi hade då tyckte definitivt att hon skulle slaktas. Men sen gick det över, och så har hon mjölkat kring 12000 kg/år. Så det var ju då värt besväret..
LillHilma här är ju som lite valpig och omogen, 23,5 mån gammal, så det blir nog bra snart.

Jaha, det ser då ut som om vi får en ny regering. Nu är det upp till bevis om denna vill ha nåt jordbruk kvar i detta land… Den förra var ju inte så brydd. Och med en miljöpartist, kanske, som jordbruksminister så ska vi väl alla nu bli ekologiska. Då vill det till att vräka lite bidrag över oss, det är ju sossarna bra på iaf. Inte över oss, men över huvudtaget.. Vet bara inte var vi ska hitta all den extra marken som krävs. Nyodling, kanske? Det kommer säkert att finnas ett bidrag..