SAMSUNG

Nu är grävarbetet igång för vår nya gödselbrunn. Matjorden är flyttad till åkertegarna vid kyrkan där vi ska kulvertera ett par diken. Jättebra att få så fin jord att fylla igen med. Nu är det dräneringsslangen som ska ner.  Vi har klarat att passera både elkabel, telefonkabel och det nyligen nedlagda bredbandet utan åverkan (peppar, peppar, ta i trä…).

SAMSUNG

Ledsna sinkor, 1101 Bruna e Sale och 1075 Majros e Tålebo tycker det är jätteorättvist att sinas när vi börjat fora med siloensilaget inne. Ensilaget som kommer från 2:askörden verkar fungera bra trots en dipp i fetthalten. Proteinet är uppe på 3, 75 senaste hämtningen och fetthalten har börjat röra sig uppåt. Mjölkmängden har också ökat trots att det är många, likt damerna här, ovan som nu går mot sinperiod. Korna är fortfarande ute dygnet runt och i det här vädret är det ju jätteskönt att slippa ha dem stående inne. Vi behöver göra om lite i ladugården för att kunna härbergera alla mjölkande över vintern, hoppas vi hinner fixa det innan installningen.

Vår första Yllykedotter kalvade in härom veckan. Tyvärr hade hon två spenar med bara gryn i så hon får gå som amko ett tag för att sen få enkelbiljett med lastbil om några veckor. Vi  använde Yllyke en del för hans kanonhöga halter, men det har inte resulterat i fler kvigor än den här och hon fick en tjurkalv. Otur. Vet inte om vi idag har några doser kvar hemma.

SAMSUNG

I helgen var jag och sålde ost vid lantbruksmuseet i Ljusfallshammar. De har en årlig temadag om livet på landet förr. Väl värt ett besök kan jag meddela för er som har vägarna förbi. Vädret var kanon och affärerna gick bra. Thomas Carlsson i Ljusfall bidrog till arrangemanget med två fina kor. Såg en mycket lycklig liten tjej som fick prova att handmjölka. Det är så fantastiskt att det finns eldsjälar över hela landet som ger  människor chansen att komma ut och få vara nära alla fantastiska lantbruksdjur. Förutom SRB-kor fanns det tre köttrasdjur (varav en riktigt maffig tjur som väckte allas beundran), några griskultingar och Ardenner, Nordsvenskar och Shettisar. Det var även veteranmaskinsparad och mittemot där jag stod pågick bykning av mattor mm. Mycket välarrangerat.