Det är ju årsmötes tider nu så denna vecka har det fortsatt med diverse möten, Växas kretsrådsmöte och onsdag kväll så var det Dalarnas SRB-klubb som hade årsmöte. Denna gång träffades vi på något om heter ”Murbo Annas”. De har egen osttillverkning samt butik och matförsäljning i en nybyggd fin lokal. De som driver det har tills för några år sedan varit mjölkbönder men idag så har de köttdjur kvar och sadlat om till detta. Det var en trevlig kväll men det dock inte upp så många som förväntat- bland annat pga dåligt väder. Vi fick utmärkelse på Växas möte och SRB-klubbens möte för ko 793 Harpa (Långbo x Svista) Från Växa för att hon nått över 100 000 kg ECM samt från SRB-klubben högst livstidsproduktion i klubben. Hon hade mjölkat ihop 102 012  kg ECM innan hon gick ut i oktober förra året. Hon hade inte det snyggaste juvret men hade blivit kvar ett tag till om hon inte fått en staf aures infektion och därmed höga celler sista laktationen.

(Jag fick inte bilden rättvänd!)

På torsdagen så hade vi 2 st studiebesök på förmiddagen, först från Rättviks gymnasium med de som går 2:a året på jordbruksinriktningen. Sedan kom det ett gäng mjölkbönder från Värmland, de hade varit på lite fler gårdar på studieresa och avslutade hos oss. Det är både kul med studiebesök och bra att man får det lite uppstädat ibland!

På tal om det så lägger jag upp två st bilder på något som har hänt under Lean arbetet- en vagn för alla klövverkningssaker samt en upphängning för alla grimmor (de låg i en härva en stor korg på golvet förut). Inte så stora och svåra grejor-men någon ska tänka till och fixa det också 🙂