Jag lovade att återkomma ang några av förra veckans möten. Genvägen och individavel var som en vanlig omgång, vi gör det ungefär varann månad, innan varje ny spermadosbeställning. Tar en förmiddag och lite till att gå igenom alla som är aktuella för en ny avelsplan samt att bedöma 20-30 första kalvare och ett antal 3:e kalvare. Men det är kul! Och det är bra att få ”tänka igenom” de aktuella korna. Den här gången körde vi på med mer köttras, blev strax över 30 %, men det är som vanligt, en del kor som man är tveksam att de ens ska semineras alls läggs det köttras på, så minst 5 % brukar försvinna ändå. Vi ligger på ca 26-28 % utslag på korna, så det finns definitivt utrymme för mer köttras helt enkelt. Och vi säljer oftast några dräktiga kvigor varje år.

Byggrådgivarens besök blev en lång dag, men vi diskuterade många olika varianter på lösningar, även om vi är rätt så säkra på några saker- hinkutfodring till alla, ensambox/kalvhydda och sedan gruppbox i ett kallt stall. Men sådana saker som foderbord och mockning från in- eller utsida tex är sådant som inte är färdigt ännu. Men även VAR vi ska placera stallet för att inte ”bygga in” oss någonstans. En hel del att tänka helt enkelt.

Kalvningarna fortsätter- 38 st hittills av 44 st. Och det är fullt i kalvhyddorna. Hittills fungerar det bra, men det är ju ingen vinter direkt heller, 5-8 grader varmt hela tiden, så det känns som höst. Så det underlättar skötseln ute under bar himmel kan man ju konstatera 🙂