Det mesta kretsar runt kor hos oss. Igår eftermiddag när jag tyckte att vi hade lite tid över åkte jag och barnen och hälsade på deras mormor och morfar. Eftersom att de också har mjölkkor så fick vi umgås i ladugården 🙂 De har som de flesta med mjölkkor fullt upp för det mesta. Så Edvin var med och skötte kalvarna och mixade ensilage med morfar. Jag och Klara var mest i mjölkgropen- det gick riktigt bra att mjölka med Klara på ryggen 🙂 Edvin tyckte att spensprayen var roligast i mjölkgropen när han kom dit.

Vi har till och från perioder med många kor med vasstsymtom- tappar i mjölk, lite förhöjd temperatur (ibland riktig feber), står och kutar med ryggen. Idag så var det 3 st sådana! Och de gick alla i samma grupp. Vi kan tyvärr inte riktigt hitta källan eller om det är metall eller aluminium. Men magnet och smärtstillande fungerar för det mesta. Vi har magnet på hacken och i spannmålskrossen. Nu ska vi sätta på en magnet vid utmatningen på fodervagnen för att se vad som kommer att fastna där. Idag var det även en som var så rasslig med dålig vomfyllnad så det behövs en sondning också.

Dagens hängiga kor som står på rad i väntan på lite omvårdnad.