Då går 2014 mot sitt slut och ett nytt år står för dörren.

För vår del har 2014 över lag varit ett bra år. Kohälsan har varit mycket bra. Vi har nu klarat oss ett helt år utan en enda akut mastit. I fjol var det nära, men vi föll på mållinjen med en colimastit den 17 december. Vi får hoppas att det inte står tre kor med mastit i morgon bitti bara för att jäklas nu när jag vågade sätta det här på pränt.

Jordbruksmässigt var året som gått verkligen inget att klaga på. Tidigt vårbruk. Bra vallskörd. Spannmålen kom in som den skulle (även fast tröskan hade egna idéer) och höstbruket gick som det skulle. Höstvetet kom upp lite lagom innan kylan slutligen slog till.

Inför 2015 håller jag tummarna för en ökning av mjölkpriset och livdjurspriserna. Vad det gäller livdjurspriserna är det ju bara att vara tacksam för att vi fick få kvigor i fjol. Nu försöker vi köra 50 % köttras (och som tidigare 0 % könsorterat) för att hålla kvigantalet i lagom nivå.

På projektsidan finns färdigställandet av pumpledningen till gödselbrunnen (vi väntar fortfarande på de sista delarna och ventilerna), fortsatt planering för en mejerilokal i anslutning till mjölkrummet och färdigställandet av de nya mjölkplatserna. Eftersom jag känner oss två misstänker jag att projektlistan hinner utökas innan årets slut, men det är ju alltid kul att utveckla företagen.

För SRB-föreningens del har vi mycket att se fram emot 2015. Förhoppningsvis har stamboken äntligen tagit sig igenom alla instanser och kan börja användas fullt ut. På ungdomssidan kommer vi i samband med Elmia stå som värdar både för Nordiskt rött mästerskap i showmanship och World Ayrshire Federations ungdomsresa där vi får ta emot sju ungdomar från olika håll i världen.

Med hopp om ett härligt koår 2015. Gott slut och ett GOTT NYTT ÅR!