Herman och Hilma som pryder senaste parningsguiden var ett showmanship-par för 2 år sen. Herman fyller år idag och Hilma är faktiskt beräknad att kalva sin första kalv idag, men så blir det nog inte, dröjer nog nån dag till. Har varit iväg på SRB- dagar i Västerbotten och Norrbotten,  tillsammans  med L-O Bårström och Norrmejerier. På Sörby söder om Umeå var vi 40 pers som såg korna på kriminalvårdsanstalten, fantastiskt fina SRB-kor och självaste generaldirektören för kriminalvården var med. Han berättade lite om hur det funkar i Sverige. Han var stolt över att rymningarna hade minskat sen han blev tillsatt av Göran Persson. Men vad heter han, nån som kommer ihåg? Diskussionerna om korna efteråt handlade om bl a mjölkbarhet och svåra kalvningar. Vi pratade även om inblandningen av holstein och flera ville ha en ”ren” SRB-ko men nån tyckte att det var OK att använda tjurar med HF. I Norrbotten var vi också 40 st som träffades i Svartbyn hos Bert Persson och Karin Liljebäck och såg deras nya fina VMS- lagård och deras fina SRB-kor.  Lars Olof och jag informerade om SRB och koklubben hade sitt årsmöte. +3 och jätte blåsigt idag, vårvintern är här- vår bästa tid! 🙂