I dag blev höskörden, så nu kan vi längta efter regn i lugn och ro. När vi slog varnades det för regn i dag, men det har nu flyttat fram till tisdag. Det har ju varit perfekt höväder och allt är torrt och fint. Fem hektar blev det i år.

DSC02370

Jag och Klas har försökt jämföra vem som har det varmast, jag i mejeriet med gryta och ugn på, eller han i sin glasveranda till traktor. Troligen ganska oavgjort 🙂 Vitsvans (bilden ovan) gör vad han kan för att hålla sig sval i norrsidans ladugårdsfönster.

Det mesta av julis kalvningar är klara nu, med sex kalvningar den här veckan. Två mjölkraskvigor, en köttraskviga och tre tjurar. Nu är det tre kalvningar kvar i juli och vi håller tummarna för att de ska bli klara innan SRB-stämman. En kviga, en blivande åttondekalvare efter Peterslund och niondekalvare efter Jurist.

Korna ökar lite i mjölk igen efter ett kraftfoderbyte förra veckan. Det nya kraftfoder är lite skarpare än det gamla, nu när det inte är lika mycket krut i betet. Hoppas de fortsätter uppåt ytterligare nån liter. 🙂 Vi måste klämma in en provmjölkning nu i veckan. Det är åtta kvigor som kalvat in sen senast, blir spännande att se vad de mjölkar.