I dag har Klas börjat fodra rundbalsensilage istället för höet som vi använder som lockgiva under sommaren. De har varit lite mindre tillfreds på betet den sista veckan, så det är bäst att de får lite mer inne så de inte tappar formen.

Vi har en förstakalvare som börjat få slidframfall åtta månader efter kalvning, någon annan som varit med om det så sent i laktationen? De få vi har haft tidigare har varit betydligt närmare efter kalvningen. Det verkar väldigt mystiskt att det sker så där spontant.

Dagens marknad var trevlig och i förhållande till antalet besökare sålde jag bra. Jag hade lite otur på vägen dit och körde fel, men var tack och lov ute i väldigt god tid så det ordnade sig ändå. Vädret har varit helt fantastiskt. Hoppas det håller i sig nästa vecka också. Tyvärr hävdade senaste väderleksrapporten att det ska regna fredag-lördag, lagom till vår koutställning. Det positiva är att vi får ha djuren under tak även i år, så det är bara när vi ska ut i ringen vi riskerar att bli blöta. ( Dessutom hinner ju väderleksrapporten ändras ett antal gånger tills dess 🙂  ) Nu är det bara att börja tvätta och träna djuren 🙂 Tisdag eller onsdag sätter vi nog igång, kvigorna är otroligt snälla, vi får se vad de säger när de får på sig grimma. Av korna har fyra av fem varit med tidigare så de sköter sig väl förhoppningsvis. Tredjekalvaren efter Sale är ny i gemet, vi får hoppas att hon förstår vad vi vill.

1101 Bruna e Sale x Valon, utställningsdebuterar som tredjekalvare