inbjudan till cow junior clubs kalvläger som kommer att vara hos Emil Hovbjer (EH Holstein) i Kylle, Moholm.

Detta kommer att vara den 7-8 augusti. Det går bra att övernatta hos Emil, helst i eget medtaget tält.

Amanda Sjöland från Skånes ungdomsklubb kommer upp för att vara instruktör och domare för showmanshiptävlingen.

Ni som vill tävla i uttagningen till elmia  ska ha med sig egna kalvar – kvigor.

Det är din födelsedag som gäller när du tävlar på Elmia.Är du 8 år eller yngre är det endast visning övriga delas in efter anmälningstiden beroende på antal ungdomar.

Obs!! din kalv måste vara minst 6 månader då elmia är.Är du 16 eller äldre tävlar du med mjölkande ko. Som finns på elmia och har tävlat i exteriör tävlingen.

PÅ KALVLÄGRET HOS EMIL

Men nu på kalvlägret ska alla ni som vill vara med tävla med kalvar/kvigor. Därför är det viktigt att ni letar upp ett djur som passar storleksmässigt till dig, är du ung får du ha kalv som är yngre än 6 månader men helst avvand för arbetets skull.

Vi har sagt att du ska vara 7 år för att tävla i showmanship, är du yngre tycker jag att du ska ha någon vuxen med dig eller ett mycket äldre syskon.

Jag delar in er efter ålder och antal efter anmälningstiden gått ut

För er andra går det bra att låna djur från Emil eller mig.

Ni måste anmäla deltagande, ålder på dig själv och om ni vill låna djur. Senast 29 juli till Eva via mail eller mobil: 0709-116601 skriv att det gäller kalvläger och namn på deltagaren. Hur ni kommer att sova.

Det kostar 100-200 kronor per person, detta är för att täcka maten men om vi lyckas hitta några sponsorer blir det en mindre kostnad.

Vi startar vid lunch på onsdagen, då kommer ni att få tvätta era djur och fixa bäddar till djuren.

Mat för onsdag eftermiddag får var och en själv ha med sig, på kvällen äter vi varm mat som jag ordnar.

Senast klockan 14.00 ska ni ha kommit.

Vi kommer att lägga mest fokus på träning, hantering och visning av djuret. Därför ska ni som tävlar för uttagningen till Elmia har era djur klippta innan lägret. Amanda kommer givetvis att visa en del klippning och tips om detta och ni kan givetvis prova klippa men då kanske på djur som inte kommer tävla i showmanship.

Vi kommer under torsdagen träna djuren, ha lite skriftliga prov om lite av varje vad gäller detta med showmanship.

På kvällen blir det tävling, uttagning till Elmia, tipspromenad och grillning i samband med holstein klubbens årliga sommarträff.

Har ni frågor kontakta mig Eva Krijger via mail eller mobil: 0709-116601

Kommer info om åldersgränser för tävlan på Elmia och utrustningslista senare.