Studieresa den 24-25 november

Nu är det dags för studieresa, den 24-25 november bär det av tillVästergötland, med ett par stopp längs vägen.

Vi samlas i Jonköping kl 9:15 måndagen den 24 november. Vi börjar vår resa med en kort etapp, vi stannar utanför Habo för att besöka de två mjölkgårdarna i Stora Halllebo. Hos familjen Werthén har man ekologisk produktion. Korna mjölkas av tre robotar, varav en nyinsatt. Man har förtillfället 160 SRB-kor men är på väg uppåt i antal för att fylla ut stallet.

Inom gångavstånd finns nästa gård, där Andreas Hellqvist bedriver ekoproduktion med 240 holsteinkor som mjölkas av fyra Lely-robotar.

Vi äter i Hjo och därefter fortsätter vi till Gamla Karstorp för att titta på deras fina Holstein-kor.

Sista besöket för dagen blir på Kårtorp söder om Tibro. De har 200 SRB-kor som mjölkas med GEA-robotar.

Efter övernattning beger vi oss till Skara där vi besöker Robert Albertsson, Tomten och tittar på hans 25 högmjölkande ekologiska SRB-kor. Efter ytterligare ett gårdsbesök vänder vi hemåt igen. Vi räknar med att vara tillbaka i Jönköping vid klockan tre.

Beroende på antalet anmälningar håller vi transportalternativet öppet.

Resan sker till ”självkostnadspris”.

Anmälan sker till Sofie Lycksell, SRB-klubben, på telefon 076-1696535 eller till

Pelle Karlander, Holstein-klubben, på telefon 070-5100781

Anmälan senast måndagen den 17 november.