Efter lång väntan blev äntligen våra nya containrar för att ha torv i färdiga! Vi började med detta projekt redan i somras för att effektivisera hanteringen av torv, då vi har för få containrar under sommaren då de används till bla ensilagekörning (det var tex därför som vi fick använda spån under en period och därmed drog på oss alla klebisella och e-coli mastiter, som vi tror 🙁 ) Så våran lastbilschaufför hämtade dem nu i veckan och tog med lass med torv på vägen tillbaka. Tanken är även att bygga något slags tak över dem så att det inte regnar igenom presseningen osv. Men det får bli ett lite senare projekt för installationen av tanksilon blev det lätt PANIK med. Vi har ju inte fått riktiga besked när dels silon kommer och när/hur installationen ska gå till. Men nu verkar det som att det kommer att ske under nästa vecka- och det var inte riktigt allting förberett för om jag säger så…Så bla panikstädning (det behövdes kan jag lova!) i mjölkrummet samt det vi kallar maskinrummet, där tankkylning och vakuumpumpen står fick det bli igår, för att det ska gå att montera nästa vecka. Snickaren jobbar på med huset som ska stå bredvid och maken kommer att ha fullt upp i helgen med allt annat som vi ska fixa inför installationen.

Vi som har ”Vila”-behörighet på gården var på fortbildningskurs i onsdags (man måste gå en vidareutbildning vartannat år för att behålla behörigheten). Vi var sju st från gården som hade föreläsning av besättningsveterinären om kalvhälsa/skötsel och några andra gårdar kopplade upp sig via Teams och deltog på så vis. Det var en bra kurs, kanske inte så mycket nyheter, men det är alltid bra att få höra saker igen, då kan man börja fundera en gång till över vad man kan förbättra/förändra. Vi har tänkt lite runt våra avvanda kalvar vad man kan göra där, majoriteten når upp till  målvikten på 90 kg, men det finns någon enstaka som inte hänger med- och vad kan man göra för dem? Vi ser även skillnad på de kalvar som går i amman och de som är ute i båghallen, de i amman växer bättre. Så lite tankar om att ge dem ute mer mjölk, tidigare och att vara alterta på när det blir kallare ute och ge mer mjölk då finns.