Imorse fick vi åka och hämta ett gäng förrymda kvigor, andra gången för  i år. Inte samma gäng, men det är alltid lite väl spännande när man ska ut på sådana äventyr. Båda gångerna har det varit staket som havererat på det enda eller andras viset. Förra veckan så berodde det på att någon vänlig människa helt enkelt hade behov av att passera hagen- och snyggt och prydligt hängt upp tråden men inte hängt tillbaka den! Inte så konstigt att kvigorna går ut ur hagen då 🙁 Men den infångningen gick bättre än idag- kvigorna sprang till och med efter djurtransporten och ville med 🙂

Ordentligt upphängt staket

Idag var det ett gäng yngre kvigor som rymt pga av att det ramlat ett träd över staketet-det har blåst väldigt mycket de senaste 2 dagarna. De hann iväg 2 mil över berget men var i en samlad lugn trupp när vi fick samtal att de var någon annanstans än i hagen. De var lugna men ville absolut inte gå på den nytvättade djurstransporten. Livsfarligt tyckte de att det var. Så jag, Edvin och Rickard fick göra en ”utryckning” som Edvin kallar det- men lite balagrindar att stänga in dem med och långsamt få in dem i transporten på det viset. Så det hela slutade bra idag också 🙂

Precis i lastade för att bli  tillbakakörda

Annars så gödslas vallarna med handelsgödsel. Imorgon ska kogödseln börja köras-vi har väntat på någon form av regn-för det är torrt! Vi ska även tvätta den sk gamla ladugården-kalvstallet dvs. Det kommer att bli en lång dag åt grabbarna som ska göra det.