I lördags så låg en första kalvare förlamad i en av kogrupperna. Kall och kunde inte resa sig. Fick kalk 2 ggr under lördagen och blev flyttad till box (halleluja för lyftsele och lastmaskin/minilastare!) Hittade inga fel på juvret, ingen diarré och inte nykalvad. Men uppsvälld i buken, lite trumsjuka liknande. På söndagen så var hon rätt lika, fick mer kalk, men nu blodig avföring och ett stelnat glutavac test (snabb inflammationstest), så det blev magnet och penicillin också. Måndag vid lunch så dog hon 🙁 Underligt alltihopa, men fick iväg henne på obduktion till SLU igår, så vi får se om vi kan få några svar. Idag så låg en annan ko förlamad! Äldre ko mitt i laktationen, hittar inte heller några direkt fel på henne. Så nu blir man lite orolig vad som händer egentligen…Och allt jobb som blir med dessa kor, extra skötsel, lyftning mm

Byggnationerna för tanksilon rullar på, blir nog gjutning av plattan på fredag om allt går som det ska.

Har en traktor på demo som sitter på gödseltunnan, men det är lite blött att köra gödsel tyvärr, så det blir inte så mycket kört som vi hade velat. Vi har ju även ett ”slutdatum” 31/10, vi får inte sprida gödsel efter det sedan några år då delar av våran kommun klassas som är nitratkänsligt område.

Vi håller fortfarande på att justerar foderstaten, svårt att få tillräcklig mängd på foderbordet och lite väl höga halter och lite mjölk. Även om foderrådigvaren räknade ut att vi hade ett medel på 39 kg ECM, så vore det bra med lite mer ”balans”. Ska bli spännande att se vad det blir på provmjölkningen den här gången, provmjölkade igår.