Senaste dagarna har det blivit riktig vinter, mellan 10-20 grader kallt. Så det har så klart börjat att krångla lite med fruset vatten till vattentankarna för påfyllning i fodervagnen, gödselpumpen (som det dessutom satt 2 transponderhalsband och ett vanligt halsband i) och någon frusen vattenkopp där vi inte har hunnit reglera ventilationen. Den kära foderblandaren Siloking får även lite problem med ett utmatningsband. Men vi är i alla fall glada att vi inte har någon kall lösdrift för mjölkkorna. Och djuren mår ju inte dåligt bara de har mat och strö 🙂

Kalvar i den så kallade plåthallen, ser ut att ha det rätt mysigt i halmbädden i solen

Vi har den här omgången vid kyla bestämt att ge kalvarna ute lite mer mjölk, de behöver mer för bara underhållsbehovet när det är kallt, så att de inte ska tappa i tillväxt. Idag så provade vi även att ge dem en extra gång mitt på dagen, men de var knappt hungriga! Väldigt förvånade. Så vi fortsätter väl att ge en större giva morgon och kväll istället.

Kylan kan ju också vara positiv, vi har ett tag legat betydligt lägre i celler i tank, ca 130-150 000. Men provsvaret idag 96 000! Det är verkligen det bästa på VÄLDIGT länge. Och jättekul att det går att få ner nivå, jag har verkligen känt att det har varit lätt hopplöst att få sänka celltalet. Tror att kylan senaste tiden kan bidra till hämmad bakterietillväxt (nästan överallt) och därmed lägre celler.