Den här veckan har varit rätt så fullbokad och jag blir alltid lite stressad då- att hinna med allt och om något kör ihop sig. Låter kanske pessimistiskt, men det sker ju då och då. Och det blev inte riktigt som tänkt pga av förkylning, som nu mer ju är ett betydligt större problem än för något år sedan, som bekant. Jag har fått yngsta barnets (dunder)förkylning som gjorde att jag kände att jag inte kunde åka på Dalarnas SRB klubbs träff som vi hade arrangerat tillsammans med kretsrådet för området. Både tråkigt att missa men även att inte kunna hjälpa till där det var tänkt, det var föreläsningar på förmiddagen och ett gårdsbesök efter lunch.

Vila besök med veterinären, några anställningsintervjuer (som genomfördes med avstånd), ett styrelsemöte med SRB föreningens styrelse, gjort klart lönerna och så har vi haft klövverkning under två dagar. Mitt jobb där är att räkna ut och göra listor över vilka kor som ska verkas, eftersom att vi kör med ”strategisk klövverkning” som jag berättat om förut. Har som sagt duktigt personal som fixar jobbet ute i ladugården med detta.

Mockar sedan ca 1 år tillbaka kalvningsboxar och ”inför kalvningsboxen” varannan vecka för att minimera smittrisken i dessa halmbäddar. Brukar vara en av killarna i ladugården som gör det samt en av utekillarna, men pga av personalbrist så skulle det bara vara utekillarna idag. Men det kör ju gärna ihop sig, så då våran lastbilschaufför blev akut sjuk (det skulle hämtas foder innan helgen) så hann de bara med en av boxarna idag och får fortsätta på måndag.

Damer som ska kalva inom ca en vecka, i den nymockade boxen.