Barnen har höstlov den här veckan och det har faktiskt blivit några aktiviteter med dem, halloweenpyssel, bio och idag ”Mamma Mu” teater. Minsta barnet har dock fått stanna hemma, dels så har han inte så stort nöje av tex bio och nu så är han förkyld.

Har haft en till anställningsintervju och så försök få till planering inför bland annat nästa vecka, då är det klövverkning, personalbrist samt att Dalarnas SRB klubb tillsammans med Växa ska ordna ett gårdsbesök med föreläsning innan.

Även dags för löner, individjuver efter provmjölkning, beläggningsplan, och personalmöte så här i början av månaden. Dagarna rullar liksom på om man säger så… Tittar även över beläggning över året, om vi ska sälja livkvigor och så ska vi försöka få iväg lite fler kor på slakt närmsta tiden. På nya gården framförallt så finns det en hel del som har gått ner i mjölk. Vi seminerade på rätt rejält när vi tog över i april, det var många kor som gått många laktationsdagar men som inte inseminerats, så det blir många kalvningar januari-mars. Får se hur vi ska lösa kalvinhysningen då, är tight med platser som det är idag.

Ska bli minusgrader under helgen, så idag var det stora ”vattenavstäningsdagen”, dvs att någon åker runt alla beten och stänger av vattnet så att det inte ska frysa sönder, tur att det alltid ska göras med andan i halsgropen 🙂

Slaktavräkningen från senaste slakten kom den här veckan, en av de röda damerna vägde 461 kg slaktad! Klassades O+ och med fett 3+, så det blev rätt bra betalt för henne. ”Rund och sund” är det enda jag säger.

Vi har återinfört ”Fredagsfika”  sedan några veckor, vi har ett rullande schema så att någon bjuder på fika fredag kl 09.30. Men vi har begränsat det lite så att det bara är de som jobbar just då som fikar och de andra får droppa in under dagen, så att vi inte ska vara för många samlade samtidigt. Kul att ha något att samlas omkring igen. Idag var det i alla fall min tur, det blev (inte så vackra) kalljästa frukostbullar.