Det har verkligen regnat hela den här veckan. Får se om det blir uppehåll  idag eller inte. Så det står rätt så still för höstbruket och all form av tröskning. Som tur är finns det alltid att göra ändå 🙂 Vi håller nämligen på att flyttar, det blev klart för några veckor sedan att Rickards farbror som bor på ett hus på gården, skulle flytta och nu har han gjort det. Vi bor som bekant i ett litet hus på den gården som vi har en del kvigor på, ca 1,2 km från ”originalgården”.  Så nu finns det oändligt med jobb att plocka ur det huset och renovera det. Är inte gjort någonting sedan 50-60-talet. Allt sker som bekant gärna på en gång.

I fredags hade vi besök av vår kalvhälsoveterinär från ”Gård och djurhälsa”. Vi har besök 2 ggr/år. Så det var diskussioner vad som hänt senaste halvåret och lite resonemang hur vi kan går vidare. Vårat stora problem är kalvdiarréer, cryptosporidier, som är väldigt svåra att bli av med 🙁 Det vi har lyckats med nu är att kalvarna blir äldre, ca 14 dagar innan de får diarré, vilket är bra. De klarar det så mycket bättre bara de blir äldre. Detta bl.a genom att vaccinera sinkor och kvigor mot rotavirus och corona, samt att vara SUPER noga med alla råmjölksrutiner. Vi har nästan aldrig någon som dör, men det är mycket jobb med kalvar som äter dåligt och som måste ha vätskeersättning osv. Och så klart jättetråkigt att ha sjuka djur. För att på något vis döda/minska ned på cryptosporidierna så kalkas kalvboxarna efter varje omgång kalvar. Vatten gör att de bara trivs ännu bättre, så att högtryckstvätta är inget alternativ.