Den här veckan känns fullspäckad med möten-och tillsammans med ett panikartat vårbruk, stängning och utslapp av djur så känns det fullt upp.

Härligt med sinkor på bete

Igår hade vi den återkommande 6 månaders träffen med våran kalvhälsoveterinär. Vi fick beröm för att vi trots ett långt ifrån optimalt kalvstall och problem med kalvdiarréer får kalvarna att överleva den tuffa perioden med sjukdom och sedan ändå växa riktigt bra. Fokus denna gång var att diskutera rengöringsrutiner för småkalvboxarna.Vi kunde förbättra några saker vi gör, samt att sträva emot att försöka få ut kalvboxarna utanför kalvstallet när de ska rengöras. Får se hur långt vi kommer -men det är alltid bra att veta HUR man ska göra. Grunden till att vi diskuterade detta mer denna gång var att vår veterinär -tack vare att vi har fört statistik senaste året för hur många kalvar som har fått diarré och lunginflammation samt hur beläggningen i stallet har varit (helt enkelt hur många kalvar som var födda den månaden, samt hur många kalvar totalt som drack mjölk) kunde väldigt tydligt visa när hon sammanställt våra siffror att beläggningen i stallet och antalet kalvar med diarré följs åt väldigt mycket. Låter inte så förvånande kanske-men det är ingenting som vi har greppat när man ”är i det” varje dag.

Idag hade vi Leanmöte med hela personalstyrkan. Vi skulle välja ut de ”Lean principer” (finns 14 st) som vi ska jobba vidare med i vårat företag. Det var svårt! Men de olika arbetsgrupperna hade kommit fram till rätt samma saker-så det kändes bra att jobba vidare med.

En annan- bara rolig sak när man har fått barn-är att inse att de uppfattar det mesta man säger och gör. Edvin 2,5 år undersöker här en ko ”som har ätit stål” genom att bla kolla tempen 🙂

Vi har kanske prata lite mycket om våra kor med vasst symptom 🙂