Nu är vårbruket i full gång-och det är lätt panikartat kan jag säga. Och det blir som vanligt i konflikt med det som behöver göras i ladugården. Idag tex kunde vi inte köra ut kvigor och sinkor som planen var för att 1) det var fel på traktorn och alla andra traktorer kör i vårbruket och 2) ingen har tid att sätta igång på vattenförsörjningen ute på betena som djuren skulle till. Det blev helt enkelt inställt det mesta-väldigt frustrerande när det fanns personal som kunde köra ut djuren. Andra jobb finns det alltid-men ändå!

Några kvigor som har kommit ut på bete och väntar på vidare transport längre bort från gården

I onsdags hade vi besök(ännu ett möte denna vecka) av en veterinär från Irland som jobbar åt Keenan. Vi luftar våra tankar om att bygga ett nytt kalvstall med många- för att få input helt enkelt. Saker som också kom upp var varför vi i perioder får för lite råmjölk från korna (medlet är 2-5 liter just nu-på tok för lite!) Mysteriet nu är att korna kommer igång och mjölkar på bra -just nu ligger medlet på 37 kg/ko vilket vi har väntat på länge att vi ska komma upp i  🙂 Men som sagt- väldigt lite råmjölk. Veterinären från Irland diskuterade även med våran besättningsveterinär-de skulle hålla kontakten. Vi får se vad de kan komma fram till- men spontant trodde veterinären från Irland att korna ev kan ha någon brist av någon mineral..? Fortsättning följer helt enkelt.