Vi trodde som att vi skulle klara oss från värstingkylan… Prognosen visade som lägst -22 ett tag. Men som vanligt så ändrades det och nu har vi haft -28-30 grader sen igår kväll. Trist. Men inget att göra åt. Korna och roboten funkar, det är ju huvudsaken. Lite trögt går det förstås med kotrafiken. Nykalvade Sabina får vara inne i värmen några timmar efter mjölkning för att undvika förfrysning. Som tur är finns det ledig box åt henne. Det är nog blodcirkulationen i spenarna som inte funkar efter mjölkning riktigt som gör att nykalvade kvigor förfryser spenar. Sabina har ett lika hårt juver med ödem, som sin mor som förfrös alla spenar för två år sen. Hon blev iaf trespent. Dom andra relativt nykalvade kvigorna har jag gått runt och känt på spenarna och dom är varma, så dom verkar klara sig. Har enkomt legat lite lågt med semineringar av kvigor i april-maj ifjol, dom tar ju så dåligt iaf. Så nu är det ett hopp till i slutet på februari tills det är 4 kvigor som ska kalva.
Kalvade igår gjorde Elefant-Härta, fick en kviga efter Solero. Börjar bli många tjejer efter honom nu.. Jätte trevliga kalvar är det, och stora! Inga svåra kalvningar ännu. Härta har jag nu skrivit upp på listan över dom ska resa till dom evigt gröna. Hon är helt enkelt för stor! 215 cm i bröstomfång. Halvrisiga ben och har nu börjat dra från roboten under mjölkning. Morr!!