Det har ju hänt en del senaste veckorna. Bloggen har varit lite inaktiv pga internetproblem och stämma mm. Men nu är vi på banan igen!
Vår resa ner till stämman började med en dag i Göteborg. Trevligt strosande efter avenyn i finväderet och en kväll på Liseberg. Dit behöver jag inte gå fler gånger… Till Liseberg alltså. Helt slut efter att ha blundat och krampaktigt hållit i mig i Helix och Balder å allt vad dom nu hette. Vad skulle jag dit att GÖRA?!?! Är inte detta sånt som pappor ska göra, inte sitta på en bänk och ”vakta” väskor och glasögon och mobiler?!?! Ja, ja been there, done that..Sen bar det av till stämmoplatsen, Falkenbergs strandbad. Ett fantastiskt trevligt hotell med en kalas bra badstrand utanför dörren. Så bra att SM i beachvolleyboll avgjordes här den här helgen. Kul tyckte maken och sonen och satt vända men ryggarna mot solen då det var mest tjejer som spelade närmast oss..
På söndagkvällen bar det iväg till Skyggegård där det var visning av gård och djur, och där exteriörbedömningstävlingen hölls. Sen vidare till Öströö fårfarm där det var grillkväll med suveränt gott lammkött och tipspromenad. Där skulle vi i styrelsen tävla mot varann i små utmaningar som alla andra hade tippat på vem som skulle vara bäst på te x plocka ärter med sugrör, fånga äpplen med munnen i en vattenhink, slå ner en spik och tävlingen ”Vem seminerar bäst?” som jag var med i och faktiskt vann! Man skulle placera en spik på rätt ställe på en tavla föreställandes en korumpa, med förbundna ögon.
Nästa morgon var det stämma, som gick smidigt och bra. Med en landshövding, Lena Sommerstad, som lovordade Hallands lantbruk så till den milda grad att man nästan blev tårögd. Tänk om alla viktiga politiker kunde prata så… Det mest dramatiska som hände under stämman var väl att ordförande blev stungen av en geting i knäet, mitt i förhandlingarna! Och sen för min del att jag avgick från styrelsen. Efter 10 år känns det som det räcker.. Det har varit ett roligt arbete, men nu får andra ta över. Bl a Robert Albertsson från Skara, Kristina Pershagen Samuelsson från Botans och Elin Perers (f.d Svensson) från St Skedvi i Dalarna. Eftersom vi var tre som avgick så är det dessa tre som tar över efter oss.
På kvällen var det middag, med suverän mat och allsång och dans.
Tisdagmorgon styrdes kosan mot besök först hos SRB-profilerna Arvidssons på Idala och sen hos Benjamin/Alf Eriksson på Tuvagård.DSC_0824Där hittade jag en ko efter Luttugård- Soukolo! En 4:e kalvare med inte så representativt juver, men bra kropp. 2551 Luttugård var ju Gammel-Hilmas första kalv, han var efter Lien. Såg att det fanns många kor med Luttugård i härstamningen så han var flitigt använd på Tuvagård. Här kom det ingen kviga efter honom.
Sen styrdes kosan norrut för att på onsdagmorgon flyga hemåt.
DSC_0831Väl hemma konstaterades det att det var dags att börja balutfodra på vissa beten åt kvigorna. Regnet har inte riktigt klarat av att få fart på gammelbetena..Vallarna ser annars fina ut. Vi slog ner 13 ha helsäd som balades idag. Det blev 200 balar, 15/ha. Vi kommer drunkna i balar… 27 ha helsäd kvar att skörda..
Huseby-Hilma fick sin 5:e kalv, en tjur efter Aaria, och Isåsen-Belinda fick sin 2:a kalv, en tjur efter Hoss.
Det svalare vädret har gjort korna lite avspändare, nu hoppas vi att mjölken ska komma tillbaka. Har också äntligen fått analysen på 1:a skörden, ett kanonfoder med 11,5MJ och 165g protein. Eurofins hade schabblat bort den på nåt vis, kan ju inte säga att förtroendet stärks för den där firman. Skickade dit igen för att vi glömt att beställa emballage för det andra BLGG, dit vi skickade ifjol. Nu ska vi bara byta kfr-sort och sen om en vecka få börja utfodra helsäd: DÅ! Ska det mjölkas!