Vårbruket är i full gång och igår blev spannmålen färdigsådd. Kvar är vallinsådden som vi sår som insådd med korn och ärtor. Det gör vi sedan helsädesensilage av, vi tycker att det är ett bra sätt att garanterat få en skörd även insåningsåret på vallen.

Nu har värmen kommit på riktigt, så nu känns det väldigt stressigt att få ut alla djur på bete innan gräset blir förväxt. Det har stått helt stilla fram till nu. Här på bilden är det lite yngre kvigor (4-5 månader) som ska flytta till nästa avdelning på den andra gården. De ska alltså inte ut på bete, men man måste ta allt i rätt ordning för att få de olika grupperna som ska ut jämna och bra. Det går ju tyvärr aldrig bara att börja med ett jobb.

I fredags hade vi besök av (igen) DeLaval ang styrpanelen i karusellen som vi fortfarande inte tycker fungerar så optimalt. Mycket verkar handla om mjukvaran som behöver uppdateras. Hoppas att det kommer att gå att åtgärda.

Och i måndags så hade vi besök av kalvhälsoveterinären, vi har besök 2 ggr/år. Det mesta har blivit bättre, tex minskat antal kalvar med diarréer. Men lite fler äldre kalvar (3-5 månader) som har behövt blivit behandlade för lunginflammation. Veterinären trodde mycket att det kunde vara något virus och vi ska prova att ha lite mer ”is i magen” innan vi sätter in behandling med penicillin, ge ännu mer antiinflammatoriskt längre tid. Så vi får se hur det utvecklar sig. Vi ska även följa upp de avvanda lite bättre och väga dem vid födsel, avvänjning och en månad efter av avvänjning för att se att de håller i tillväxten ”hela vägen”.