Förra veckan var jag på ystkurs i England med Sveriges gårdsmejerister, vilket var väldigt kul och lärorikt. Först var vi två dagar på School of Artisan Food, i Worksop, i utkanten av Sherwood-skogen. Där provystade vi två sorters ost i skolans mejerilokal. Sen hade vi två dagar med studiebesök. Två gårdsmejerier per dag, tre av dem hade egna kor och ett köpte in mjölk från en granngård. Vi var tolv svenskar på resan och på studiebesöken sprang vi runt som japanska turister och fotograferade allt.

Här nedan syns Appelbys senaste utbyggnad av ostlagret, där den gamla mjölkgropen har isolerats och blivet lager.

DSC01620

Deras gryta rymmer drygt 4000 liter mjölk. Man gör i huvudsak ett slags hårdost och sedan några månader separerar man vasslen och gör vasslesmör, vilket var fantastiskt gott.

DSC01608

Sista besöket var på en gård som byggde sitt mejeri för drygt tio år sedan. Deras huvudsakliga produkt var Red Leischester, en hård, lagrad ost. Det mesta av mjölken från deras 160 kor går till ett ”vanligt” mejeri och därifrån får de i dagsläget 17 pence per liter, 2,05 kronor, så de hade som mål att utöka den hemmaförädlade mjölken. Nedanför är en bild från deras ostlager.

DSC01750

Vi såg tyvärr väldigt lite av jordbruksbiten, men jag har fått en massa tips och idéer till mejeribygget. Jag är också väldigt sugen på att pröva på att göra Stilton, en traditionell Brittisk grönmögelost.