Det var länge sedan man fick klaga på vädret. Idag har det varit riktigt vidrigt 🙁
Det pratades ju på tv om så mycket snö vi skulle få, det blev det inget av. Bara lite ”förtjockade” regndroppar på förmiddagen. Har regnat hela dan och varit kring +2 grader. Nu är det inte så kul att ha djuren ute mera…Ok dom har alla rejäla skogar att gå in i för skydd, men ändå… Men från lördag ska det visst bli upp mot +10 igen, hoppas, hoppas! Sinkorna ska alla in om en vecka, då vi har klövis på torsdag. Och semineringskvigorna tar vi nog också in, då foderplatsen nu har blivit geggig. Storkvigorna få nog vara ute ett par tre veckor till, får flytta foderhäcken.
Idag hade jag en körig morgon då jag skulle lossa 72 säckar konstgödsel och drängen ringer att 463 Hilma, vår finaste Hallebokossa, var liggande i pares i en liggsäng. Det slarvades med Bovicalken igår… Och hon var riktigt dålig. Låg nästan och dog där innan veterinären kom och hon fick kalken. Hon hade en temp på 34 grader! Det vart ju inte bättre av att korna alltid måste putta upp en av ytterdörrarna och det blåste kall nordan rakt på henne heller… Nå hon piggnade på sig, men jag lossade konstgödseln innan vi sen körde in henne till boxen i skopambulansen. Veterinären kom en gång till sen på eftermiddagen, hennes kalkvärde var rekordlågt, 0,5! Ska vara mellan 2-3. Före andra flaskan låg hon på 1,27. Nu kravlar hon runt i boxen och försöker komma upp, förhoppningsvis lyckas hon snart. Hon fick en tjurkalv efter Retro, 4:e kalven och 3:e tjuren. Hennes enda kviga var 551, efter A Linné, som kalvade förra våren och sedan tynade bort i något som liknade vasst, vilket bekräftades vid slakten under hösten. Trist.
Gödseln är nu färdigkörd, för den är ju förresten regnet bra för. Plöjningen är igång. Den sista betesputsningen är klar i morgon. Och i morgon ska jag börja skura kosidan, nu har ju flugorna fått ge sig.. T.o.m katterna har flyttat in igen. Spookie lika sur på Biggan som när hon var ny för ett år sen, får se hur länge det dröjer innan dom gosar tillsammans i soffan igen. Biggan har ju blivit lite ”vuxnare” nu, måste inte busa hela tiden. Då kanske Soppie vill umgås igen.