Rosia-släktet kommer från början från Nyaby i Flisby socken. Klas far köpte ett par Rosior därifrån tidigt nittiotal. Sen köpte Klas 404 (Nystrand-Ingvasta) som dräktig kviga 2003. Hon var väldigt bra på att mjölka och ännu bättre på att sparka, tre avbytare gick vid olika tillfällen bet på att mjölka henne när Klas var ledig (tur att han bara var borta nåt enstaka pass i taget på den tiden). Hon var svår att få dräktig efter andra kalven så hon fick respass. Men hon mjölkade nästan 11000 i snitt på de laktationerna. Den enda kvigan hon fick, 866 e. Jurist, har mjölkat bra, men är något mildare i temperamentet. Vilket ju inte säger så mycket med den modern kanske… Hon är husses flicka och testar alla som behöver hantera henne. Hon har varit med på flera utställningar och hon håller fortfarande stilen efter åttonde kalven och 74 ton ECM. Tyvärr har hon envisats med att få tjurkalvar. Nu har vi använt ett par av dem som betäckningstjurar för att få generna kvar och vi hoppas fortfarande på att få den där kvigkalven. Hon är totalt sett en av våra favoriter.DSC05859

866 Rosia med sin favoritmänniska.

2009 när svärfar slutade helt med nötdjur köpte vi 433 Rosia , e. 2345 Åkerby, som var dotter till en helsyster till 404. Hon hade väldigt torra fina ben, som även hon tyvärr var lite för bra på att använda när man skulle hänga på maskinen, vilket tämligen omgående gav henne tillnamnet Arga. Hon kalvade tre gånger hos oss,  näst sista kalvningen blev det tvillingkvigor efter Pellpers och sista kalvningen blev det en kviga, också efter Pellpers. Tvillingarna kalvade in förra vintern. Den bättre av dem, 1202, är sint till sin andra kalv. 1201 är såld till liv. 1235 ska kalva i maj, hon är snygg men har tyvärr någon form av stor ink på en spene. Vi får hoppas att den trillar av efter hand (inken alltså, inte spenen…) Den här grenen håller inte riktigt 866:s klass men försvarar än så länge sin plats.

1202 direkt efter första kalven