Det varma vädret fortsätter, det är mysigt. Ser att det verkar ta slut i nästa vecka och bli svalare, men inget regn i sikte.
DSC_0903Det är bra för dom här, semineringskvigorna, som idag blivit konstaterade dräktiga. Iaf alla dom som var i tid att undersöka. 3 kvar, en är ännu oseminerad. Tar in dom så fort det blir blött, då marken inte lär hålla en dag vid foderplatsen.
Korna som undersöktes var också dräktiga. Har igen en med femtielva frågetecken… 467 Hilma (Fimta-Peterslund- Gammel Hilma) En sån där som dom inte hittar nån kalv i, men kan inte heller säga att hon är tom. Ska ta prog. prover på henne igen. Har visat högt i sommar, men det har inte blivit av att följa upp med ett andra prov nån gång. Nu ska jag ta itu med det, annars blir det slakt snarast då hon redan är påväg i sin! Kalvade ju i okt förra året och hon har visst glömt bort att hon var tom vid dr unders i april och seminerades om då. Skulle ha varit bra med den där dräktighetsdiagnosen på provmjölkningen då. Har anmält oss till det. Fast jag skulle hellre, eller ännu hellre, OCKSÅ vilja ha prog värdena på alla som är nykalvade typ 3 mån, då skulle man fånga upp dom tidigare. Det går som fort 3 mån innan man böjar ta tag i det, för mig..
Fick förresten brev från Viking ang hennes fjolårskalv, en kviga efter Solero, som dom var intresaserade att gentesta inför spolning. Fick tidigare en lista på 4 st kvigor som hade högt NTM som dom tyckte jag skulle spola. Två av dom var Sabinor- No way att jag vill föröka dom…
Sen var det en Stella som kanske skulle vara ok, men ingen favvo precis. Är inte så jätte entusiastisk inför ET, det är för mycket bök. Om vi hade haft låsgrindar skulle det vara betydligt lättare. Vi får se om vi (läs jag!) ids..
En kalv har det kommit, en tjurkalv efter Aaria och en fin 3:e kalvare -Mona efter VR Otto.
Nästa kalvning på G är fina 602 Hilma efter Record. Gammel-Hilmas senaste kviga. Hon är urmysig. Vart lite orolig när hon kom in att hon skulle vara tom, hon är så himla smal..Men nu fyller hon på ett litet juver, så nog borde det komma en kalv snart. Hon är dräktig med Grant. Annat är det med hennes systerdotter 599 efter Lyckorna, som ska kalva i månadsskiftet sept-okt. Hon ser ut som en boll!
DSC_0901Å så har man gått och fått valpsjuka! Grannen har så ursöta lapphundsvalpar så man bara MÅSTE HA EN! 😮