Igår fick dom sista kvigorna komma ut i hagen, småttingarna. Brukar normalt inte vara nå problem, dom brukar röra sig som ett sillstim. Men inte den här gången. Några blev helt hysteriska! For ut genom stängslet i alla vädersträck, nästan. Vi var nog för lite folk, 4 st, fast jag undrar om det hade hjälp när dom far sådär i blindo… Fyra stycken av elva for till skogs. Dom hittade jag tillslut i tryggt förvar hos storkvigorna, där får dom bli tills vi har tid att försöka separera dom. En klar fördel med hagar i alla vädersträck! Sen var det då Lill-Kitta, minst och yngst av alla som blev hysteriskt rädd för kompisarna som busade och så for hon ut i sjön och tog sig en simtur. Som tur var vände hon och kom tillbaka. Det verkar som om nedkylningen gjorde att hon plötsligt kunde tänka klart, för plötsligt så såg hon kompisarna med nya ögon och blev en i gänget igen. Nu går alltså sju av elva i rätt hage och har det skönt iaf.
Vädret har varit blåsigt som tusan och i fredags morse var det bara 6 grader varmt ute, men lördag och idag har varit ok, lite skurigt.
DSC_0725I fredags föddes det en kviga efter Landscape(!). Jag vann ju några Semex-doser på Norrkon förra våren. Dom har varit lite svåra att ”få fast”, men två dräktigheter blev det iaf. Foderkastar-Hilma är också dr med Landscape. Mamman till denna lillis är en Hamra efter Hällom. Har ju inte varit så positiv till CanAy pga för lite mjölk, och trögmjölkat, och sämre fertilitet. Läste nånstans att man ska vänta på produktionen till 5:e kalven! Det har då INTE vi råd med!! Visst har vi ju haft några guldkorn men dom är tyvärr för få. Sen har CanAy varit riktigt bra som MF senaste åren, om man kunde använda dom som MF bara.. 😉 Denna lilla sötig vägrar dock att äta! Diade från mamman för fullt första dygnet, men nu vägrar hon äta ur hink med napp. Eller nåt annat heller för den delen. Tungan bara far runt hon suger inget. Så det blev sonden i halsen idag. Inge kul. Hotade med att göra henne till björnmat. Det stryker visst en björn här i skogarna i byn. Men som tur för henne har vi ju lite brist på kvigkalvar för tillfället så vi får kämpa på. Kanske hon har gjort bättring i morgon när det är drängens tur att försöka.
För i morgon bitti ska jag fortsätta mitt idag påbörjade projekt: att slå ner 90 ha gräs. Mjukstartade med 10 ha idag, då väderprognosen var lite ostadig. Men nu verkar det hålla sig. Lovas lite skurigt. Vi ska ju bala hela skörden så det är inte lika känsligt. Ska ju bli hela 9 grader i morgon och 7 m/s nordlig vind.. Skönt jobbarväder och bra betesväder för korna. Nu har nämligen myggen anlänt på bred front..