Första skörden gick t.o.m bättre än planerat! Hur ofta händer det?!?! Regnvädret gav oss en extra dag så vi slog ner allt, även det vi trodde skulle vara för blött. Och visst, lite spårigt blev det kanske men inga större katastrofer. Skörden var väldigt ojämn i mängd, dåligt där vi inte kunnat gödsla, förstås, och jättebra på andra ställen. Så i det stora hela är vi nöjda. Vi började genast blanda in färska balar till korna då det kom hem enstaka balar som inte blivit plastade ordentligt, eller såna med stora hål i. Korna svarade omedelbart och mjölken sköt iväg uppåt. Så fick vi kraftfoderpåfyllning…. Nästan bara mjöl. Korna hatar mjöl. Mjölken sjönk och en fick vi behandla för acetonemi. Varje dag skottar jag ut 2-3 hinkar mjöl ur robotkrubban, och vi har ständiga stillestånd pga att dom som gillar mjöl ska stå kvar och äta ur krubban. SUCK!! Vi har fått igenom en reklamation, men fodret måste ju ut och det går bara via stationer och robot, så det tar väl en 2 veckor till… Inte ens kvigorna på betet gillar mjölet.. Men det försvinner ur krubban så småningom iaf.
DSC_0351Mitt i skördeveckan blev 468 Hilma riktigt dålig. Kon som vi kämpat med som hade löpmagsförskjutning tidigare. Hon hade som återhämtat sig men tappat all mjölk så planen var att släppa ut henne med sinkorna för en långsemester. Hon skulle ha kalvat i november, och hon hade ju faktiskt mjölkat 9300 kg ECM redan i sin laktation! Så hon fick då högersidig löpmagsomvridning och operation kändes inte aktuellt. Veterinären var här i annat ärende och hon fick avliva Hilma med spruta. Det var som rätt skönt, inget pang och sprattel och blod. Utan bara Tack och gonatt.DSC_0392 Inte vår finaste kossa men en av dom absolut bästa. 🙁
Vädret skördeveckan var jättebra, så det blev torra balar. Sen fick vi 20-30 mm regn. Vi hann precis få ut all konstgödsel till återväxten. Sen var det ok ett tag och så kom det 48 mm regn en dag… Nu håller vi på med kvigfoderskörden och vädret har varit fint, i morgon väntas regn igen.. Men nån högsommarvärme, eller ryssvärme, har inte förekommit en dag hittills denna sommar. Vi som jobbar trivs ju och definitivt korna, men inte semesterfirarna..