SAMSUNG

I dag började de slå, verkar bli rejält med gräs, traktorn fick jobba hårt i uppförsbackarna. På tisdag blir det silokörning, vi hyr en lastmaskin att packa med och den här gången har vi även lejt in en traktor med förare till fack nummer två. Gräset ska hackas av en självgående hack och det skulle inte gå att hinna med det på bara en packmaskin. Jacob, som skulle ha slagit idag, fick kalla in sin far och bror till att köra i stället, för själv var han och sambon på bb. Han hade fått höra många pikar på alla gårdar där han körde om det olämpliga att planera in barnafödande mitt i skörden. September borde kanske vara betäckningsfri månad. 🙂

Och på tal om det så kommer det bli full fart i ladugården i mitten av mars, det har varit nio semineringar i lagårn på tre dagar. Vi har alltid många vårkalvade som ska semineras nu och sen brukar det ju alltid vara någon som smugit lite med brunsterna, som kommer igång när hon kommer ut. Men nio på en gång är ju lite att ta i.

Själv har jag idag först bakat en omgång ostkaka för direktleverans, sen har jag varit på föreningsstämma för det lokala bredbandsnätet som är under uppbyggnad. Mycket tekniska termer att hålla ordning på, men det blir säkert bra. Förhoppningsvis råder det bot på datakrånglet som brukar eskalera lagom när jag ska blogga (onsdagens inlägg skrevs egentligen under mycket svärande i tisdag natt, men då lyckades jag inte publicera det). Hos oss blir grävandet någon gång i augusti och det beräknas vara i drift vid nyår.

Vi har tre kor som ska kalva när som helst. Först  ut är 1072 Beda, som är vår yngsta Peterslunds-ko och blivande tredjekalvare. Hon ser ut att vara i fin form. Hennes kusin efter Morbacka är sint till sin sjunde kalv. Hennes dotter, 1137 efter Sale, är inne på sin andra laktation. Anmodern köptes in till Hageby i mitten av nittiotalet från Norra Freberga, och ättlingar till henne fanns med bland djuren Klas tog över när han började i Hageby. Vi har för tillfället fyra mjölkande Bedor i vår besättning och två finns i grannsocknen på en gård som har utökat de senaste åren och då köpt mycket djur av oss. 1189 Beda, efter Urka, den yngsta mjölkande Bedan i vår besättning, är den som producerat mest av årets förstakalvare. Släktet som helhet kännetecknas av mjölkstarka kor med bra juver men något sämre ben än önskat, enda undantaget var 831 efter Flaka som i stället hade mycket bra ben, kompenserade detta med ett tråkigt, baktungt juver.

SAMSUNG

1072 Beda, f Peterslund, mf Flaka