Nu åkte grindarna tillbaka! Det blev alldeles för mycket hämtkor till slut. 553 Hilma som blev sjuk var en av dom som började slarva med att gå och mjölka, och vi vill inte mista fler kor. Nu är allt i ordning igen. Vår ladugård passar nog inte för kotrafik, vilket jag misstänkt, men nu vet vi! Bara två kor att hämta, två mesiga kvigor. Fast den ena börjar nog snart gå själv, måste bara få komma på det själv..Och den andra ska gå i sin snart! Så då slutar vi bara hämta henne, men då börjar hon väl gå förstås..
553 är inte på benen ännu. Det verkar som om höger bakben inte funkar riktigt. Det är ett mysterium hur det gått till, eftersom hon låg i en liggsäng. Fläkt sig och sen gått å lagt sig?? Annars är hon pigg och äter.
Jag pratade med veterinären om 493´s dödsorsak, högersidig löpmagsomvridning. Det är ju lika farligt som tarmvred, så det var ju inte konstigt att hon dog. Det heter ju inte omvridning, det där som dom kan få och man får lägga dom på rygg och knåda magarna på plats, det heter ju förskjutning. Vi har bara haft det totalt tre gånger på denna gård, så vi har inte riktigt koll. En omvridning kan man visst försöka fixa genom att rulla kon, men det är bara 50% chans att lyckas, så dålig prognos var det väl. Så nu vet vi det.
Årets sista kalvning var igår, en sötsomensockersmula-kviga efter Gibby föddes. Mamma är en 1:a kalvare, Stella, som vi fick brev om att hon har fel härstamning i LD-projektet! På pappret Isåsen, provet föreslår Nora Prästgård. Och det har jag tyckt hela tiden, att hon ser då inte ut som dom andra ynkliga efter Isåsen, hon var 207 i bröstomfång 25 mån gammal. Det roliga är att det är faktiskt semin som har sjabblat! Inte jag!! Hennes mamma är seminerad när jag inte har varit hemma. Hoppas dom betalar sen när vi nu måste ta hårprov på henne för att verifiera härstamningen.
Detta blir årets sista inlägg, vi drar till Skåne för att fira Nyår! Sonen är lite traumatiserad över det, -Ingen snö! Hur ska man kunna skjuta raketer?!?! Vädret lär inte vara så stor omställning, plusgrader har vi nu haft i en vecka, och regn. Men snön är ännu kvar.
Så jag önskar Er ett Gott slut och ett Gott Nytt 2014, så hörs vi nästa år!