Det börjar tyvärr redan kännas att hösten närmar sig, kallare på mornarna och dimman från älven som alltid kommer lagom till tröskningstiden har kommit krypande. Betena börjar också att tryta överallt, förstår att vi har varit förskonade om man jämför med andra delar av landet, men är i alla fall stressande att se att det inte kommer att räcka så länge till. Har ju gärna alla djur ute minst en månad till.

Sinkor på dåligt bete

Det är som sagt snart dags att börja tröska ser det ut som och det närmar sig att ta 3:e skörden också. Men det är svårt att säga som vanligt. Idag har jag och maken haft våran återkommande veckoplanering som vi alltid gör på söndagar inför kommande vecka. Är väldigt bra att diskutera igenom vad som kommer att ske under veckan samt att för en del av personalen skriva upp vilka arbetsuppgifter som ska ske vilken dag osv. Dock kom vi inte så långt med ”utedelen” den här gången just pga av osäkerheten om vi ska börja med tröskning eller ej. Detta tycker jag är en av de svåraste delarna med lantbruk, att aldrig riktigt kunna planera och förutse vad som kommer att ske med väder eller djur och därmed fördela personal och resurser på bästa vis. Jag känner alltid att man måste vara på plats och styra för att få det optimalt, vilket ju inte är så lätt att åstadkomma jämt 🙂