Nu är det verkligen vinter! Kallt och snö och idag kom det ännu mer! Vi hyr ut en av lastmaskinerna till maskinringen för snöröjningen och de håller med chaufför, men det blir lite bråttom ibland att göra klart rutinjobben med lastmaskinen på gården innan den ska iväg, även så idag. Förra helgen blev det även punktering under snöröjningen och då är det tur att det finns en till på andra gården som snabbt kan ersätta den.

En snöig kvigkalv, 2980 Blomma, som är en SRB x Charolais korsning, men hon ser ut som en SRB, väldigt ovanligt att de inte är helnougatbruna utan har vit teckning. De ska strax få nytt vatten, men är igensnöat efter natten i hinkarna. Vi ger kalvarna ute en extra mjölkgiva mitt på dagen, nu när det är kallare, det är extra jobb men de behöver ju verkligen det när det går åt extra energi bara för att värma sig.

Har kört Genvägen och haft bedömning av första- och tredje kalvare i veckan. Körde Genvägen via Teams, känns bäst att minimera kontakterna nu igen. Alltid kul att diskutera tjurval till korna och kvigorna, även om man blir lite trött i huvudet då det tar ca 3 timmar. Onsdagen var fullspäckad dag, Genvägen som sagt, provmjölkning, slaktlämning och tjurkalvsleverans på båda gårdarna samt mockning av kalvningsboxar som sker varannan vecka. Ibland blir det verkligen allt på en gång! Det här var första leveransen med slakt till ett annat slakteri, vi förhandlade till oss ett bättre pris, så då blev det byte. Djuren åker kortare nu också, bara till Rättvik som ligger ca 9 mil bort. Annars har de gått till Linköping eller Delsbo.