Igår så var det SRB-föreningens återkommande höstträff som denna gång var så lokal som i Borlänge, 2 mil hemifrån. Vi var på Sahlins struts som vi i Dalarnas SRB-klubb rätt ofta använder oss av under våra träffar. Och de har som namnet antyder en strutsfarm med tillhörande gårdsbutik och konferensanläggning. Det kom 50 st deltagare vilket var över förväntan- mycket roligt! 🙂 Det var info från SRB-föreningen och VikingGenetics samt två olika föreläsare med föredrag som med en kortfattad sammanfattning man kan säga handlade om ljusets betydelse för kon och det som är viktigt omkring kalvuppfödning. Så det var vad min gårdag handlade om.

srb-hostmote

Imorse när jag skulle börja morgonmjölkningen fick jag beskedet att en av de anställda som hade arbetat under kvällspasset hade blivit svårt klämd i en hand av en ko när han skulle ge henne kalciumpasta. Han hade konstulerat min svärmor (som är fd distriksjuksköterska) under natten och åkt in till akuten- troligen bruten. Men efter morgonmjölkningen fick vi veta att ingenting var brutet i handen 🙂 han har ont med var ok som tur var. Det var en lättnad dels att han inte var så illa skadad men även att det inte kommer att bli någon långvarig sjukskrivning.

Idag har personalen som mjölkar haft en träff med våran rådgivare från Växa om mjölkning och arbetsrutinerna runt detta. Detta är en del vårat jobb att få ner antalet arbetstimmar/ko och år. Det är inte ett lätt jobb, alla måste tänka om, men det hade varit ett positivt möte med bla ett förslag på helt nytt arbetsupplägg på arbetspassen emot dagens. Man måste verkligen få hjälp att tänka annorlunda ibland.