I dag har vi flytta runt lite djur. Två sinkor till sinbete, sex tjurkalvar till uppfödaren en mil bort, de mest närkalvande sinkorna till nytt bete och fem kvigor, 8-10 månader,  fick flytta ihop med de åtta kvigorna närmast över dem i ålder, efter att ha betat i vår trädgård.

SAMSUNG

Var är vi?

SAMSUNG

I väntan på nya kompisar.

Det har regnat under dagen, för vår del är det inget problem men grannen som kör gräs är nog inte lika glad. Vi räknar med att slå det första på fredag och lägga in gräset på måndag. Gräset ser fint ut, det borde vara alldeles lagom moget i slutet av veckan. Första- och andraårsvallarna har växt riktigt bra när de väl kom igång.

Eftermiddagen ägnades åt det nya staketet runt de delar av trädgården som nu omvandlats till bete. Nu är stolparna uppe, i morgon är det dags för eltråd och brädor. Eftersom staketet går längs vägen och över en gammal vägbank var det några stolpar som vi var tvungna att hota för hand, annars trycker vi alla stolpar med traktorlastaren.

I lördags var jag iväg på en liten hantverksmarknad och sålde ost. Några kunder frågade om vi var ekologiska och när jag berättade att vi inte var det sa de att ”Då använder ni väl mycket antibiotika?” Jag förklarade om de svenska restriktionerna om antibiotika och att det inte finns några bra anledningar att behandla mjölkkor bara för att det är roligt. Vi lantbrukare klagar på att konsumenten inte vill betala för de svenska mervärdena, men det är fortfarande allt för få som faktiskt känner till dem. Innan vi till fullo nått ut med dem kan vi inte begära att konsumenten ska värdera dem särskilt högt. Det är ett gemensamt ansvar vi har att alltid, alltid, alltid undervisa konsumenten.  Det positiva är att många konsumenter gärna vill veta mer, de vill köpa bra produkter, vi behöver bara hjälpa till att förklara var de hittar dem och hur vi arbetar med djurhälsa, miljö och allmän djurvälfärd.