Alltid när jag strör kommer 564 Helen (Föske- Bangkok) och ska vara i vägen, bli kliad och nosa i kärran. Hittills har hon inte tippat kärran för mig iaf. När vi hade problem med celler i vintras började vi strö varje dag. Och, peppar, peppar, det var länge sedan vi hade full premiebetalning, dvs under 175 tusen. Det har vi nu haft sen i januari, och det var ungefär då vi började med ströning varje dag. Vi har inte haft en mastit sen i februari, då var det en kviga som kalvade in med staf aureus på en spene. Hon är nu slaktad.
Vi har ju bara en grupp med kor, kan inte gruppera bort celltalskor eller ordna med nån vip-grupp. Då får man göra så gott man kan. För bygga om ladugården känns inte aktuellt… Vi började även kalka båsen ist för Stalosan som vi använde ibland tidigare. Men jag tycker att vi har haft så mycket svullna haser senaste tiden, t.o.m två kor med lymfangit, som vi aldrig har haft förut, så nu när vi skippat kalkningen har haserna blivit bättre. Funderar på att gå tillbaka till Stalosan men problemet med det var ju att korna är så galna i det att det var så jobbigt att hantera. Kalken är det bara nån enstaka som bryr sig i. Vi får se hur vi gör.
Det är ju så svårt att veta vad som har effekt eller inte, när man vidtar åtgärder mot tex celler. Ofta har det ordnat till sig utan att man har gjort något alls.
DSC_0675
Sådan moder sådan dotter! Kvig/sinkofodret tog slut i plansilon. Men precis som ifjol så har vi överskott av ko/tjurfoder, men det är ju inte så lämpligt till kvigor och sinkor. Så vi har fått fixa ihop en blandning med halm och helsäd. Dom jublade inte precis. Och foderkastar-Hilma nr 2 satte igång och fylla gödselgången med foder. Det var bara att leta upp en ny tråkig kättinggrimma och sätta på 431:an också. Inget ludd på nos och nacke hade jag att sätta dit, måste fixa det så fort som möjligt, för hon lär få skavsår. Suck! Och båda korna har många avkommor i ladugården, snart kommer alla kasta foder. 🙁