I tisdags hade Östergötlands SRB-klubb en studieresa till Dalsland till Torpane, Bäcken och Lunden. Vi var 37 deltagare på resan. På vägen hem stannade vi hos Daniel Emanuelsson i Grästorp. Han har 37 uppbundna kor. Produktionen ligger på 10990 kg med 4,7 % fett och 3,5% senaste kontrollåret och han ligger även högt på elitbesättningslistan.

DSC00482

Fantastiskt fina och välskötta kor hos Daniel.

DSC00476

En fin sjättekalvare i Leif Larssons robotladugård i Lunden.

DSC00469

Härliga kor hos Göran Larsson i Bäcken. Nummer två från höger är 1080 Linda, efter Heligo, SARA-pristagare på Elmia 2011 och fortfarande i god form efter att ha mjölkat i över tolv år.

DSC00457

Nyinredda kalvstallet i Torpane.

I dag var jag och Klas i Pålsbo utanför Boxholm och hälsade på kor som vi sålde i samband med flytten till Lommaryd för fyra år sedan. I dag finns sju av tjugosex kvar. De vi sålde var första-, andra- och tredjekalvare. Nu är de fjärde-, femte- och sjättekalvare.

DSC00506

290 Fröken (Peterslund-Jurist!!..)köpte vi som dräktig kviga 2008, dräktig till sjunde kalven. Hon fick tre döttrar innan vi sålde henne (av vilka två också är sålda till liv). Vi har en dotterdotter och en dotterdotterdotter kvar i besättningen.

DSC00501

890 Malin, e K Lens x Orraryd, köpt som kalv på samma auktion som 290, nu femtekalvare.

DSC00498

999 Majros, e Tålebo x Botans, nu sjättekalvare med en produktion på runt 50 kg mjölk/dag. Väldigt lätta kalvningar som alla i hennes släkte (ett av favoritsläktena hos oss).

Kul att se att flera av tjejerna var kvar och sköter sig.