När det blir tillräckligt lågt vatten i älven så kommer det fram milsvida härliga sandstränder. I helgen var vi lediga, på riktigt! Slappade i solen och hade det skönt. -Precis som Copacabana, konstaterade maken. Det var bara tjejerna som var lite för gamla… (Åja, inte var killarna så purunga heller…) På söndag åkte maken och sonen vattenskidor. Första gången för sonen. Det gick på 5:e försöket. Men vuxenskidor var det lite knepigt att hålla styrseln i starten, men till slut gick det. Då var han nöjd.
I ladugården har cellerna dragit iväg rejält. Upp i 310! Korna har varit väldigt ansträngda av värmen och fodret blir fort dåligt på foderbordet. Hade en mastit idag och har provtagit 4 andra. Bl a nykalvade Lill-Lotta. Typiskt! Hade också slaktbil idag. ”Ordförandens ridhäst” 451 Mona fick åka till dom evigt gröna. Hon hade ju trampat alla sina spenar, en förra laktationen och tre nu strax innan kalvning, bara en gick att mjölka på.
Nu är det svalare väder igen, och lite regn, så hoppas korna börjar må bättre. Fick förresten ett pris på såna där kylfläktar av Delaval: 40000 kr skulle det kosta!! 15000 för styrskåpet. Dom är ju helt sanslösa, den där firman! Vi får hitta på nåt annat.. Funderar på sprinklers utanför, vi har ju en betongplatta där.
Två kalvar har det kommit i dag, en tjurkalv efter Sampo och 516 Mona (Otto-Nöbbele) och 420 Hilma (Huseby-Nolan) fick en kvigkalv igen, efter Flinta. Vi har också släppt ut dom 3 sista kvigorna som varit inne för semin. Nu är det äntligen helt tomt på kvigsidan. Dags för skurning.