Lördagen var en jättekul dag, även om den började tidigt. Jag gick upp vid fyra (normaltid för Klas, men absolut inte för mig). Klas gick upp redan vid halv tre för att förbereda utställningskornas avfärd och börja mjölka. Lastbilen som våra djur åkte med hade börjat lasta i Rödje vid tretiden. Det var en bil med två våningar och vi var fjärde stoppet, så när bilen kom till oss vid klockan fyra fick de första djuren åka hissen upp en våning. De såg mycket förvånade ut.

Jag blev upphämtad vid fem av Adam och Patrik som också skulle ställa ut djur. Väl framme på Vallerstad pysslade jag med lite sistaminuten-förberedelser av utställningsarrangemangen i väntan på att djuren skulle komma.

En liten stund innan utställningen skulle starta började det regna, ett fint fint duggregn, med droppar som snarast kändes som en väldigt hög luftfuktighet än direkt regn. Men trots vädret verkade alla hålla humöret uppe. Det var en fantastisk tur att vi just i år hade tak över huvudet åt större delen av uställningsdjuren. Och även möjlighet för utställarna att komma ifrån regnet då och då. Första klassen ut var röda kvigor. Det var nio kvigor i spridda åldrar så det var nog ingen lätt klass att döma. Vår kviga, 1250 Bruna, placerade sig i mitten, men hon skötte sig utmärkt i ringen trots en för henne helt ny visare så det kommer säkert bli fler utflykter för hennes del.

Vi har ordnat utställningen så att det är varannan röd och varannan svart klass vilket ju ger lite mer tid mellan klasserna att hämta nästa djur om man har med sig många (utom för dem som har båda raserna med sig, men man kan ju inte alltid lösa allt.) Karin, som såg till att alla som skulle tävla var på plats utanför ringen inför sin klass, höll bra ordning på oss alla.

SAMSUNG 1096 Blomma, kvällen innan utställningen.

Vi kom tvåa bland 1:akalvarna, etta bland tredjekalvarna, med 1096 Blomma, och tvåa i besättningsklassen, så vi var mycket nöjda. Men jag tror att jag skulle varit nästan lika nöjd med dagen även utan framgångarna i ringen, för det var en sådan härlig dag. Regnet gick över efter nån timme, hela arrangemanget flöt på jättebra och stämningen bland utställarna var så positiv att jag bara flöt runt alldeles lycksalig. När allt var klart och djuren började försvinna ut i sina transporter hjälptes både arrangörer och många utsällare åt att plocka ner hakiställningen som djuren stått uppställda i . Allt gick lekande lätt och på vad som känndes som ett ögonblick var allt nedplockat och utburet.

På hemvägen fick jag äran att köra medans Patrik och Adam sov gott (Patrik somnade fem minuter efter att han retat Adam för att han inte kunde hålla ögonen öppna).

Stort tack till alla som var med och gjorde dagen så fin, Christer Samuelsson och Maria Brihall som dömde exteriören respektive showmanship, Lina som var speaker, alla medarrangörer från rasklubbarna och Växa, sponsorer, djurägare, showmanship-ungdomar, djurtransortörer mfl. Och sist men absolut inte minst familjen Josephsson på Vallerstad, som trots allt som hände över hela Sommarmötes-området under dagen ändå kunde svara på våra nödrop när vi behövde mer strö, vatten och vad det mer var som vi bad om.

Söndagen har varit mycket lugn. Framåt kvällen hade jag samlat ihop tillräckligt med kraft och motivtion att baka upp ostkakemjölken jag tagit upp. Ostkakorna blev fina och nu har lagret inför Adelövs marknad på torsdag bättrat på sig betydligt.