Från kl 16.00 igår eftermiddag till kl 08.00 imorse har vi fått 7 kalvar. Suck! Förstår inte varför korna alltid gör på det här viset, klumpar ihop sig med sina kalvningar. Det är inte blivit någon kalv på 3 dagar,  så det har känts lite tomt. Men tyvärr så vet jag vid det här laget att det kommer en ”boom” strax efter uppehållet. Är det någon som vet vad detta beror på? Hormoner?

När jag kom ut i ladugården imorse (kl 04.15) så stod 960 Lajla, en 4:e kalvare, med efterbörden hängandes. Hittade ingen kalv som verkade tillhöra henne (fanns dock gott om andra nyfödda kalvar). Gick in och kände efter och hittade- 4 (!!!) jättestora fötter. Hjälp! Ringde maken som faktiskt är expert på lägesrättning av kalv. Han sa också hjälp! Vi höll på ett bra tag men lyckades till sist reda ut vilka ben som tillhörde vilket huvud och fick ut dem! 2 jätte charolaisbebisar, en kviga och en tjur.

mms_img776072907

Eftersom att det blev en boom så räcker inte småkalvboxarna till, då blir det ett dagis i en av kalvningsboxarna. Inte så roligt att utfodra, blir ofta slagsmål om maten.

DSC_0244

Nu är alla kvigor färdigklippta! En av de anställda tjejerna har gjort ett jättejobb och klippt alla 150 stycken som bor i lösdriftladugårdarna! Så skönt när det är klart!

DSC_0241