En kort gårdsbeskrivning så att ni vet vad jag sysslar med om dagarna 🙂

Fram till 2002 fanns det 26 kor i långbås (ladugården som ni ser längst till vänster på bilden) samt 30 kor i kortbås på den andra gården som hör till företaget. 2002 var den första ladugården klar för inflytt. Då blev det 160 kor som mjölkades i karusell med 22 platser.

2011 stod nästa lösdriftsstall klart och då ökade koantalet till 300. Vi mjölkar 3 ggr/dag i samma karusell som innan.  Det brukas 340 ha mark idag, det odlas grovfoder samt spannmål.

Jag ansvarar för kor och personal, maken för växtodling och foder och svågern för ekonomin. Vi är 12 stycken som jobbar på gården idag.

Korna (det som är intressant!)

70 %  är SRB, resten Holstein, samt 5 st Jersey. Korna är grupperade enbart efter juverhälsa och utfodras med samma fullfodermix. Inga kraftfoderstationer. Idag ligger avkastningen på 11 200 kg ECM. Vi jobbar mycket med förebyggande djurhälsovård eftersom att vi tror att det är där vi kan tjäna pengar. Avel: Kör Genvägen och är med i Individavel. Använder ett rätt stort antal tjurar, jag ser till vad varje ko behöver förbättra och då behöver man fler tjurar att välja bland tycker jag.