Det är så varmt! Har varit mellan 28-30 grader varmt senaste eftermiddagarna. Pust- så jobbigt att blir! Och korna mår inte alls bra, tycker bara att det är pyton.

Igår hade vi en livmoderomvridning på en andra kalvare, 1329 Lina. Hon hade börjat att kalva vid kl 06.30 och kl 08.30 så gick jag in och kände och det var ett par fötter som stack fram ur ett litet hål, allt var vridet. Men vi lyckades fixa det själva! Har varit med så många gånger så vi provade själva. Lade ned kossan, jag höll i kalven och killarna rullade över kossan på nästa sida. Då blev allt rätt och vi drog ut kalven! En stor kvigkalv. Efter denna händelse så tyckte 2 st kor och 2 st kvigor att de också skulle kalva, så det blev en boom igår.

DSC_0526

Gjort lite annat pyssel idag, släppt ut 14 nya småkvigor på bete, flyttat kalvar, satt i nya öronmärken. 1072 Stjärna tyckte väl så där om det. Men det är tur att korna redan har hål öronen när man ska få i ett nytt öronmärke, går som bekant lite trögt annars när man ska klämma i det.

DSC_0528