Nu har vi haft ett par svalare (”bara 22” grader) dagar efter fem riktigt heta. Litet mejeri i söderläge med ugn och ystgryta igång är ingen höjdare när utetemperaturen är nästan 30 grader. Tack vare skuggande gardin, kylklampar med mera lyckades jag hålla temperaturen nere på 27 grader i torsdags när jag dränerade färskost. I fredags och lördags var jag och mamma på marknad i Vadstena. Vi hade en bra plats i skuggan av de stora träden i slottsparken, så temperaturen höll sig på uthärdlig nivå. Dock inte så många marknadsbesökare i värmen.

Klas hade det ännu varmare än jag dessa dagar för han höll på med höskörden och tillbringade större delen av i tiden i sin blå, rullande glasveranda. Höet blev bra, cirka hälften togs som löshö, resten balade vi. Grundtanken var att ta allt löst, men när Klas började räkna efter blev han lite orolig för hur många turer han egentligen skulle behöva åka för att hämta höet på hans fars gård. Med rundbalar begränsades turerna något. Skönt att ha gott om hö att ta till.

Vi har fått tag i en ny mjölktank. Efter att ha letat hela våren dök det äntligen upp en 4000 literstank, dessutom på nära håll. Nu är det bara att hämta hem den och sen (troligen inte lika bara…) att göra en rockad med gamla och nya tanken i mjölkrummet. Det har varit lugnt på kalvningsfronten ett litet tag nu, men om några veckor drar det i gång igen och då ska förhoppningsvis behövas en större tank :-). Vi har bestämt oss att pröva med att komplettera foderstaten med ett färdigfoder ett tag för att öka halterna lite och för att parera att näringsvärdet snart börjar sjunka i betet, ska bli spännande att se hur det påverkar. Vi har nog även äntligen fått napp när det gäller ett nytt (bättre begagnat)avlastarbord. Vårt gamla hade tjurat länge, så Klas ställde undan det och lastade de senaste två vintrarna fodervagnen med avanten i stället. Nu till vintern kommer vi ha många olika partier ensilage och med ett fungerande bord går det att varva de olika sortimenten lite lättare.DSC00893

Jag har tagit fram lite nya reklamskyltar till min försäljningsvagn. Här är bilden till färskostskylten. Hoppas den kan sukta någon som passerar vagnen. 🙂