(Nu har jag hållit på i en timme med att försöka få ut bilderna ur min smartfån och in i datorn, för att kunna lägga in här. Jag fick bara in dessa två! Jag ger upp nu. Ni får se mer bilder i nästa SRB-blad!)
Fredag till tisdag har vi varit på IRCC, International Red Cow Conferens. Vi flög till Hamburg och blev upphämtade med buss till staden Schleswig. Redan första kvällen var det aktiviteter: vi bussades iväg till en Anglerutställning. Angler är ju den röda kon i Tyskland. En kraftig helröd ko med höga halter, tyvärr med en hel del RH i sig. Men vi såg många med svenska tjurar i härstamningarna bl a Peterslund, Orraryd, Torpane, Gunnarstorp och A Linné. På utställningen fanns det en fin 5:e kalvare efter Peterslund och med en RH-morfar. Min favorit var en R David-ko, med angler-tjuren Didolum som mf, som kom mitt i sitt startfält. Hon hade nog tyvärr alldeles för mycket mjölk i sitt juver…Bilden på henne vill inte komma ut ur min telefon! Grand Champion blev 4:e kalvaren Hillary efter angler-tjuren Baldo och FYN Cent som mf. Man prisade också utställningens högsta produktion och det vart en 8:e kalvare som hette Edeltraud (Rubin- Motor) hon hade väl mjölkat en 65 ton, eller vad det nu var. Mjölk alltså, inte ECM. Det pratade ingen om. Hon hade närmare 5% i fett och 3,9% protein enl. katalogen, där alla produktionsuppgifter stod. Nästa morgon var det besök på tjurstation där ca 10 tjurar visades upp (Annat än på Viking där man bara får se 2-3 st ;)) Bl a tjuren ovan på bilden som var efter A Linné. På eftermiddagen var det fria aktiviteter. Vi tänkte testa hotellets spa. Men där klev nakna människor ner i jacuzzin så vi tappade som lusten till att spaa…På kvällen var det Vikingamiddag. Äta stabbig mat, kött och rotsaker, med stor träsked och dricka honungsvin och öl. Kul hade vi iaf.DSC_0187 Nästa dag var det gårdsbesök på två gårdar. Och på kvällen var det ”Poster-evening”, då alla deltagande länder ställde upp en monter för att presentera sin ras. Så var det mingel kring det. På måndag var det själva konferensen med olika föreläsare bl a vår egen Hans stålhammar och Les Hansen från USA. Man diskuterade även föreningens framtid. Lite svårt att få ihop det med medlemmar från Australien, USA, Norden och 18 länder till. Dyrt att ha fysiska styrelsemöten.. Numera finns ju förstås skype, så vi får se om det hittas en modell att jobba vidare på. Allt handlar om att marknadsföra de röda raserna i världen. Efter mötet gick jag ner för att kolla om det var nå nudister i spaet, och som tur var där ingen så jag hoppade i jacuzzin ett tag. Sen var det folk i poolen och intet ont anande hoppade jag sen i poolen för att simma lite… Då gick paret upp som var i vattnet. Dom var nakna! 😮 Tyckte kanske jag var otäck som hade badkläder på mig.. 😉 Jag har rest rätt mycket i världen, men jag har då aldrig stött på nudister på ett hotellspa! På kvällen var det flådig galamiddag, jag och ordföranden och några till höll igång till framåt 3-tiden på natten. Så trevligt var det! Och vädret var: SOMMAR! iaf på mån-tis. Full rulle på vårbruket som var försenat och allt hade precis börjat grönska. Här hemma är allt ännu brunt, men det har torkat upp jätte bra. Börjar klia i vårbruksfingrarna!