Igår och i förrgår installerades det en ny styrpanel i karusellen (den starta, stannar, backar man bla karusellen med). Den gamla har varit med sedan starten,  dvs 14 år i juni. De var dags att byta innan den gav upp av sig själv. Utan den så går det inte att mjölka, så det behövdes verkligen. Så det var fullt av blåa gubbar i karusellen under dagarna två (dvs mellan kl 08-12 då det inte mjölkas).  Var lite krångel under kvällsmjölkningen igår men vi hoppas att det ska fungera efter smärre justeringar idag.

Delaval

Igår var vi också på ViLA-kurs, för att kunna få behandla vissa sjukdomar hos ko och kalv. Det var våran besättningsveterinär Jesper som höll i den. Från våran gård var vi 4 st som gick denna gång. 5 st andra gårdar närvarande också. Var mycket intressant och lärorikt. Det hela avslutades med ett prov samt inlämning av en hemtentamen om man hade hunnit gjort den. Det gick bra för alla från våran gård, så då är vi godkända i ett första steg. Senare blir det bla djurskyddsdeklaration, instruktion för injektion av djur m.m. innan man är godkänd på gården för att kunna starta upp med detta. Tycker att det ska bli väldigt bra och kostnadseffektivt att kunna få sätta in vissa behandlingar själv. Man behandlar i vilket fall som helst inte djur i onödan!

Vila