Det blev verkligen vinter den här veckan! Kallt i början av veckan -18 grader någon dag och nu i slutet av veckan mildare och snö.

Hade veterinärdag i tisdags, genomgång av juverhälsa, Vila kvartalsgenomgång (kortare variant pga av tidsbrist denna gång) och avhorningar. Gick dock inte speciellt bra att avhorna ute i -18 grader. Vet inte om felet var att järnet blev för kallt innan det skulle startas, men kändes som att vi inte behöver prova att avhorna ute vid de graderna igen. Blev så klart en del krångel och en del av kalvarna behövde få mer sedering för att de började att vakna, och så var det helt enkelt svinkallt att hålla på med!

Onsdag kväll så var jag till Grillby utanför Enköping och gästade Upplands SRB-klubb. Berättade om gården och vårat avelsarbete, men även lite om vad som är på gång i SRB föreningen. Var rätt nervös innan, men det gick bra, fick en del frågor och då är det lättare att berätta tycker jag.

Kulverten för fliseldningen har äntligen kommit ner under mark, det blev inte heller lättare att arbeta med under kallt väder. Nu är det ”bara” ihop kopplingen från pannan och in i ladugården som ska fixas.

Kulverten läggs ner.

Vi är tyvärr inne i en period där ALLT verkar gå sönder, alla slags utgödslingar, bandfoderfördelare, vattenpumpen osv. Maken och reparationsteamet har fullt upp mest hela tiden. Är mycket frustrerande att inte få göra det som är planerat och det tar en massa tid och ork att hålla på med krångels så klart.

Utsikten på Frimodigs från bandfoderfördelaren när en av killarna fick laga den.

Haft personalmöte och gjort klart lönerna, samt försökt gjort listan för klövverkningen som ska ske nästa vecka.